Workshops

Bodemtemperatuur meten

Je meet de bodemtemperatuur met 2 temperatuursensoren en een LabQuest.

Je zoekt een oplossing op de volgende vragen:

  • Warmt aarde sneller op dan zand?
  • Je meet de temperatuur van de bodem op 2 dieptes. Is de temperatuur verschillend?

 

Groepsgrootte = 3 groepen van 4

Doelgroep = laatste jaar BO / eerste graad SO


Euler en zijn verrassende formule

In de het Green House lokaal zijn heel wat meetkundige figuren aanwezig.

  • Je gaat op zoek naar deze figuren.
  • En je leert een aantal verrassende eigenschappen.

 

Groepsgrootte = 4 groepen van 3

Doelgroep = laatste jaar BO / eerste graad SO

Lichtsterkte in de spotlight

  • Je doet metingen met behulp van een grafische rekenmachine en een lichtsensor.
  • Je onderzoekt een eigenschap van lichtsterkte.

 

Groepsgrootte = 4 groepen van 3

Doelgroep = laatste jaar BO / eerste graad SO

Hoe zou de wereld eruit zien zonder serre

Je probeert, door goed samen te werken, de code te kraken van de cryptex.

Je krijgt ook antwoorden op de vragen:

  • Is het belangrijk dat er serres bestaan?
  • Hoe komt het dat het warm is in een serre?
  • Waar komen de gerechten op onze menukaart vandaan?

 

Groepsgrootte = 4 groepen van 3

Doelgroep = laatste jaar BO / eerste graad SO


Warm water, een kwestie van wat zonlicht

Je bouwt zelf een mini-zonneboiler.

De workshop is opgevat als een wedstrijd.

  • Welke groep slaagt erin om de temperatuur het meest te doen stijgen?
  • Hoe wikkel je het best de waterdarm in een collector?
  • Hoe verminderen we warmteverliezen?

 

Groepsgrootte = 4 groepen van 3

Doelgroep = laatste jaar BO / eerste graad SO


Warmte door glas

Je krijgt antwoord op volgende vragen:

  • Hoe werkt een warmtecamera?
  • Welke soorten glas bestaan er?
  • Door welk soort glas zijn er de minste warmteverliezen?
  • Wat is hoogrendementsglas en waarom isoleert het beter dan gewoon glas?

 

Groepsgrootte = klassikaal (12 leerlingen)

Doelgroep = laatste jaar BO / eerste graad SO


Arduino: de temperatuur doen stijgen

De temperatuur in een serre kan automatisch worden bewaakt. Omdat dit complex is, werd dit opgedeeld in 3 stappen. Deze workshop is stap1.

Je leert hoe je lucht blaast over een warmteweerstand.

  • Je leert welke componenten je nodig hebt en hoe ze werken.
  • Je voert de bedrading zelf uit.
  • Je laadt het voorgemaakte programma in een Arduino.
  • Als uitbereiding kan je ook wat meer leren over het programma zelf.

 

Groepsgrootte = 4 groepen van 3

Doelgroep = laatste jaar BO+ / eerste en tweede graad SO


Metingen met behulp van Labquest en Loggerpro

Je leest sensoren in via een Labquest of via Loggerpro op een laptop.

Er zijn diverse opstellingen mogelijk.
Je wordt op weg geholpen a.d.h.v. 2 voorbeelden.

  • Meten van de CO2– en O2-concentratie bij spinazie.
  • De karakteristiek zoeken van het gedrag van een automatische raamopener.

 

Groepsgrootte = 4 groepen van 3

Doelgroep = derde graad SO


Onze sponsors

Zonder onderstaande partners was deze realisatie niet mogelijk